מאמרים

חמשת הקושות

פירוש המילה Kosha מציינת רובד, היבט, גוף, מעטפת או מימד. הפיסיולוגיה של היוגה מתייחסת להיבטים נוספים מאלו אשר תתייחס אליהם פיסיולוגיה קונבנציונלית. התייחסות של רפואה מערבית תהיה לשני היבטים בלבד, הפיזי והרגשי. הגישה היוגית היא כזו שכל חמשת ההיבטים חשובים על מנת להגיע לאיזון פסיכופיזי. כל ההיבטים הללו שאזכיר שווים

תנוחת הגופה וחמשת הרבדים בגופנפש היוגי

קוראים יקרים שילבתי במאמר זה קטעי מוסיקה אשר אספתי לאורך השנים ומתאימים לתנוחת הגופה. לכל רובד בגופנפש היוגי (ישנם חמישה) הוספתי שיר מתאים ולפתיחת המאמר בחרתי בקולו של סוגיאל רינפוצ'ה מחבר הספר "ספר החיים והמתים הטיבטי" Rest in natural great Peace / Sogyal Rinpoche וזהו הטקסט אשר תישמעו בצד הנעימה: Rest

סוטרה אחת בשבוע

תלמידים וקוראים יקרים נמסטה! לפני כעשור הכרתי לראשונה את הטקסט המכונן של היוגה "היוגה סוטרה של פאטאנג'לי" ועל אף ההנאה הגדולה מהקריאה בסוטרות, הרגשתי כי אני זקוקה לקריאה נוספת שתפתח את הסוטרות (הפסוקים) לעוד כיווני מחשבה, כי שלי לא הספיקו לי… וכך הגעתי לפרשנותו של יוגי רמהקרישנננדה אשר אהבתי לחזור

מהו תרגול ויניאסה?

ויניאסה הינה שילוב בין תנועה לנשימה. זהו תרגול יוגה דינמי אך יש בו גם מקום לזרימה איטית יותר ורוך בתרגול (בהשוואה לאשטנגה שם השהייה בתנוחה מוגבלת ל 5 נשימות ולכן התרגול דימני יותר) קצב התנועה בויניאסה מותאם לקצב הנשימה כך שנשימה עמוקה ואיטית תאפשר תנועה עמוקה ואיטית, למתרגל יהיה יותר

תרגול יוגה לבד בבית

מורה (לא זקן אך חכם…) שאני מאד מעריכה, ד"ר גיל זולברג, אמר לי פעם משפט שנחקק לעולמים: תרגול עצמי של יוגה ובכלל צריך להיות כמו מקלחת: כל יום 15 דקות ולא פעם בשבוע שעתיים. כמה פשוט ככה נכון. מידי פעם, זה לא קורה הרבה, ניגש תלמיד בסוף שיעור ושואל איך אפשר

מבט על הנשימה דרך חמשת הקושות

מאת: תמר עדי חמשת ההיבטים שיפורטו במאמר זה לרוב נזכרים תחת המילה "מעטפות" או "רבדים". בחרתי את המילה היבטים כפי שציפי נגב (מורה ליוגה אינטגרטיבית) משתמשת בה משום שלטעמי המילה מעטפת יוצרת היררכיה ואין זו הכוונה בהקשר הזה. כל ההיבטים הללו שאזכיר שווים בחשיבותם, קשורים זה לזה בקשר גומלין ומשפיעים

על הקשר האישי שלי עם תזונה

הסיפור שלי עם יוגה ותזונה מאת: תמר עדי קונפיציוס נשאל: מה מדהים אותך ביותר בבני אדם? תשובתו היתה: "בני אדם מאבדים את בריאותם כדי לצבור כסף, ואז הם מאבדים את כספם כדי להציל את בריאותם. בשל מחשבותיהם על העתיד, הם שוכחים את ההווה, וכך אינם חיים, לא למען ההווה ולא למען

הדרך ארוכה ומפותלת

לא מזמן גיליתי כי על מנת שתינוק יצא לעולם הוא עובר מעין "סחיטה" של גופו בתעלת האגן. מתברר שזהו הפיתול הראשון שלנו… ומה קורה מאז? ננסה להיזכר מתי בימים האחרונים באמת פיתלנו את עמוד השדרה? לצערנו בכל התנועות היומיומיות שלנו אין שמץ של "סחיטת" עמוד השדרה (אולי כשאנחנו חונים ברוורס

שלושת הגונות

לפי הפילוסופיה ההינדית לכל ההיבטים של המציאות, לכל ה"יש" בעולם ישנה איכות מסוימת אשר נקראת גונה. בחומר, בצורות החיים, במזון, במחשבה, בדיבור, בפעולה, הנטיות שלנו, ההתנהגויות שלנו, הדומם והחי, בכל אלו ישנה גונה. בעוצמות ובתקופות שונות איכות מסויימת תהיה דומיננטית אך תמיד יש בנו את שלושתן. הכרת הגונות יכולה לעזור

כפות רגליים – חזרה לבסיס איתן ויציב

כפות הרגליים-  אזור ממנו אנו נוטים להתעלם ושלא בצדק. כפות רגלינו נושאות רוב היום את משקל גופינו וצריכות להוות בסיס טוב למפרקים שמעליהן (ברכיים, אגן) ולכן חשוב לשמור את כף הרגל חזקה, גמישה ותנועתית. גם אם אנו מתרגלים פעילות פיזית כלשהיא באופן קבוע, סביר להניח כי אזור זה מוזנח. באורח החיים

חגורת כתפיים

חגורת כתפיים במאמר זה אעסוק בחגורת כתפיים, פתיחה וחיזוק של אזור זה עם התמקדות בעמידת כתפיים. לפני תיאור האסנות (תנוחות היוגה) הקשורות לאזור זה אציין מספר עובדות אנטומיות מלוות באיור מתוך ספרו של גיל זולברג, ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדילה : יש להבחין בין חגורת כתפיים למפרק הכתף: מפרק הכתף נקרא  Glenohumeral joint ומהווה

מעט ולאט

Adopting the right attitude can convert a negative stress into a positive one Hans Selye מי לא ניזוק מההטבעות הפסיכופיסיות של סטרס בגופנו? בתרבות שבה אנו חיים נראה כי סטרס חל על כולנו, באשר אנו. במסורת היוגה ישנו מושג הנקרא "סמסקרות" משמע רשמים אשר נטבעים בגופנו ונפשנו והם הופכים להיות

זמנפש. כי אחרת נשתגע

בים המיילים שמגיעים למגוון הכתובות שלי, נחו עיניי על מייל שסיקרן אותי בכותרת שלו: "עשר סימנים לדעת שאת אמא" אחד מהם היה: כשאת קוראת לישיבה בתור לרופא "זמן איכות עם עצמי"… מצחיק, אמתי וכואב בו זמנית. אבל לא רק "אימות" (כמו שילדתי קוראת לזה…) סובלות מחוסר זמן. אני בטוחה שרבים

פראניאמה – הרחבת מימד הפראנה

פראנה – נשימה במובן העדין יותר, חיים, חיוניות, אוויר ואנרגיה. איאמה – הארכה והרחבה פראנה היא המנוע לתודעה והאנרגיה לחומר. אנו מקבלים פראנה באוויר שאנו נושמים ובמזון שאנו אוכלים ומשתמשים בפראנה בפעילויות פיזיות, רגשיות ובמאמץ שכלי, רוחני ונפשי. תרגילי פראנהאיאמה מלמדים אותנו כיצד לספוג כמות גדולה יותר של פראנה מהאוויר

אהימסה וסאטיה בתרגול היוגה

"גם האגרוף היה פעם יד פתוחה ואצבעות" יהודה עמיחי אהימסה – אי אלימות במחשבה, דיבור ומעשה. א זוהי תחילית בסנסקריט שפירושה שלילה. הימסה משמע אלימות. אהימסה זהו עיקרון מוסרי, ומעבר לפירוש המילולי שלו- אי אלימות, הוא מדבר על אורח חיים והתנהגות ראויה כלפי כל היצורים החיים באופן כללי. דהיינו, לא

נשימת אוג׳אי

פירוש המלה אוג'אי הוא victorious – ניצחון. פירוש התחילית ud הוא חיבור, התרחבות או שליטה ופירוש השורש ji הוא לכבוש או לנצח נשימת האוג'אי ידועה גם בשם נשימת אוקיינוס עקב הצליל המיוחד המזכיר את צליל גלי הים מרחוק. נשימה זו נקראת גם psychic breath בגלל השפעתה על המצב התודעתי. אוג'אי

LEAVE A COMMENT

theme by teslathemes