1 (2)

שלושת הגונות

לפי הפילוסופיה ההינדית לכל ההיבטים של המציאות, לכל ה"יש" בעולם ישנה איכות מסוימת אשר נקראת גונה. בחומר, בצורות החיים, במזון, במחשבה, בדיבור, בפעולה, הנטיות שלנו, ההתנהגויות שלנו, הדומם והחי, בכל אלו ישנה גונה. בעוצמות ובתקופות שונות איכות מסויימת תהיה דומיננטית אך תמיד יש בנו את שלושתן. הכרת הגונות יכולה לעזור לנו לזהות מצבים מסוימים בעצמנו:

  1. Satva הארה, טוהר, שלווה, איזון, אושר ועונג. האדם עם הנטייה הסאטווית יהיה מתעניין באמת ובטוח בעצמו, טהור וחסר פחד, נדיב לב ושולט בעצמו. יתמיד בחקר העצמי, אינו אלים ונטול כעס. המינד שלו שליו, אינו רוחש רע כלפי איש ורחום כלפי הבריאה, עדין יציב וצנוע. אדם כזה יהיה מלא בהארה, רחום ונחוש בדעתו מכיוון שהוא משוחרר מבוגדנות, גאווה, תשוקה וקינאה. הטיפוסים הסאטווים יהיו הDisciples   מלשון המילה Disciplin. סאטווה מאופיינת בשעות הבוקר המוקדמות אשר מתאימות ביותר לתרגול סאטווי כמו מדיטציה או יוגה ובצבע לבן
  1. Rajas תנועה, פעילות, תשוקה, צמיחה ושינוי. הטיפוס הראג'סי יהיה אנרגטי, מתוח, עיקש  תלוי ונצמד. התלמידים הראג'אסים יהיו חסרי משמעת, מטיפים יותר מאשר מתרגלים, נאחזים במורה ובמראה של הדברים, נצמדים לפעילות, לא מתרגלים מדיטציה. עבור מורים או שוחרי יוגה מעמיקים זהו גם יכול להיות שלב בהוראת היוגה, שלב ראג'סי אשר יעבור. ראג'ס מאופיינת בפעלתנות של שעות הערות במהלך היום ובצבע האדום.
  1. Tamas תכונה אפלה ומרסנת, קשורה לחושך, כבדות, התנגדות, אשלייה ובורות. אדם טאמאסי יהיה שרוי במצב של אי פעולה. זוהי תכונה אשר מתנגדת לנטיית הראג'ס לפעול ולנטיית הסאטווה הבהירה להתגלות. תלמידים אלו לא מתעניינים בסדהנה (תרגול) יהיו עצלנים, יקחו את ההוראה ויתאימו אותה להרגלים הרעים שלהם, כל הזמן יבדקו את המורה וגבולותיו. טאמאס מאופיינת בשעות הערב והלילה, אנרגיה של כובד ומיסוך וצבעה שחור.

ניתן לחשוב על חשיבות שלושתן גם כך: סאטווה עוזרת לנו לקום בבוקר, ראג'ס עוזרת לנו להתנהל במהלך היום, טאמאס עוזרת לנו להירדם

ניתן להשוות את שלושת הגונות לשלושה שודדים ביער נידח ואופן גישתם לעובר אורח:

השודד הטאמאסי ירצה להרוג ולגנוב את כספו
השודד הראג'אסי ירצה לקשור אותו בידיים וברגליים לעץ ואז לגנוב את כספו
ואילו השודד הסאטווי יוליכו אל מחוץ ליער אל ביתו…

או במילים אחרות,

הטאמאסי ירצה להרוס את האדם
הראג'אסי ירצה לקשור אותו לעולם ולגנוב את אוצרותיו הרוחניים
הסאטווי יעלה אותו על נתיב החופש…

חשוב לציין כי שלושת הגונות מתקיימות בכל אדם במידה מסוימת אשר תמיד תהיה הנטייה השלטת. שלושתן חופפות ומתקיימות בנו וגם אם ישנו איזון הוא זמני וישתנה. היוגי, זה אשר מתרגל, לומד לזהות מחשבות, מילים ופעולות אשר מתעוררות ע"י טאמאס או ראג'אס ופועל על מנת להשיג הלך רוח סאטווי.

היוגה והאיורוודה מטפחות את האיכות הסאטווית דרך תרגול תנוחות הגוף, טיהור ההכרה וכמובן תזונה. קל להבין את הגונות דרך אפליקציה לתזונה וכן גם קיים קשר ישיר בין המזון שלנו והמחשבות שלנו:

אוכל טמאסי יגרום לאוכל אותו להיות עייף, איטי ולא פעיל. רוב המזון המתועש והמעובד סביבנו הוא כזה, מזון אשר מחליש לא רק את המערכות הפנימיות שלנו אלא גם את הרגישות שלנו, מחליש את הפראנה, הויטאליות שלנו, מזון אשר גורם לעייפות הגוף והנפש והחלשת המערכת החיסונית. דוגמאות למזון כאלו: בשר, אלכוהול, טבק, שום, בצל, מזון רקוב, תוסס, חומרים משמרים ומזון מעובד מידי.

גם אכילת יתר נחשבת לאיכות טאמאסית.

ואם מזון טמאסי מאופיין ב חוסר פעילות אז מזון ראג'אסי מאופיין בתנועת יתר. מלא בתשוקה, צמא לחיים וחיפוש תמידי אחר ריגושים. ניתן לומר כי ראג'אס מזין את הגוף על חשבון הנפש. למזון זה שייך הקפה, מלח, שוקולד, ביצים, דגים ומשקאות קלים. אכילה מהירה נחשבת גם היא לראג'אסית

את האיזון בין שני הנ"ל מייצגת הגונה הפשוטה והטבעית. סאטווה. במונחים של תזונה היא מזינה את הגוף, מטהרת את הנפש, ומאפשרת לשניהם לתפקד במקסימום פוטנציאל. זו צריכה להיות התזונה של כל מתרגל יוגה. היא שומרת על ערוצי האנרגיה בגוף נקיים, מחדדת את המחשבה, תומכת בהתפתחות רוחנית ובעצם מייצרת את מה שההודים קוראים לו אוג'אס (Ojas), הביטוי הפיסי לאושר עילאי. מזונות המציירים את החיוניות הזאת, כוללים פירות טריים (במיוחד תמרים ותאנים), ירקות חיים או מבושלים קלות, דגנים מלאים (שעורה, אורז בסמטי, לחם מלא), קטניות (שעועית), אגוזים, זרעים ונבטים, דבש ותה צמחים.

מי שמודע לגונות יכול לזהות אותן בזמן אמת בתקופות ומצבים מסוימים, אלו יכולות להיות דקות, ימים או שנים. בטיפוח מודעות נכון נזהה את הגונה השלטת וננסה לכוון תמיד לשילוב של סאטווה וטאמס.

תמונה זו ממחישה את המעבר אשר יש לעשות על מנת להגיע למצב סאטווי:

וטבלה זו מציגה יפה את השילוב של שלושתן:

טאמאס ראג'אס סאטווה
טאמאס כוח המונע משיכה מעלה להתפתחות, שמירה על אינטרסים וכוח הכוח המתמיד אשר שומר על יציבות בסאטווה למרות המכשולים.
ראג'אס בורות, בערות ואמונה באשליות המובילות לאלימות ותוקפנות. חוסר רגישות כלי השונה והאחר כוח שמעודד התפתחות בסאטווה, כוח המושך מעלה, מביא אנרגיה של ריפוי ואינטגרציה
סאטווה משיכה לכתות, כישוף, אמונות תפלות אגרסיביות וחוסר סבלנות כלפי השונה, אידיאליזם דתי, פונדמנטליות.

תמר עדי