fbpx
המחזור הנשי בראי שלושת הגונות


תלמידות אהובות ❤
כמו שאתן יודעות אני לומדת כרגע בקורס יוגה נשית של מירה ארצי פדן, קורס אשר בסיומו אוכל ללמד אתכן יוגה נשית.
אחרי שלושה חודשים של למידה והעמקה אני כבר מרגישה על גופי ובעיקר על מצב רוחי את השפעתו המיטיבה של החומר הנלמד.
בעיקר אני מתרגשת לגלות שהשתנות מצבי הרוח שלי והתחושות הפיזיות הנלוות אינם ירייה באפלה וכי אני לא לבד במבוך/רכבת הרים הזו… ברגע שיש הבנה אז השינוי המתמיד הופך לכלי עצמתי איתו אפשר לצלוח בקלות יותר את המחזור כולו.

אתן דוגמא הכי חיה: מערכת היחסים עם הבת שלי מהווה עבורי ססמוגרף עדין למחזוריות החודשית. ישנם ימים של הכלה גדולה וחיבור וישנם ימים של "פתיל קצר" ורגישות לכל מילה או מחווה ביחסים. ולאורך התקופה האחרונה חוויתי פתיחה והקלה במישור הזה ולכן לא אפריז אם אם אומר כי הבנת המחזור החודשי היטיבה עם היבטים כה רבים בחיי והיא מקבלת מעמד שווה בארגז הכלים שלי שעמו אני ניגשת להבין את מורכבות החיים (מדיטציה ויוגה כבר מצאו את מקומם שם)

אני מודה כי בגיל 42 אני סוף סוף מבינה את מורכבות המחזור החודשי שלי ורוצה מאד להעביר את מתנת ההבנה הזו הלאה. אז גם זה חלק מהלמידה: שאף פעם לא מאוחר ללמוד. דרייב גדול וצמא לידע הזה אני מקבלת מהידיעה שיום אחד הבת שלי תגדל וגם עליה יחולו השינויים המבורכים של ההורמונים ואני רוצה להיות שם בשבילה בהכלה של מה שעתיד לבוא. אמן. 

אז כן, מפת הסתרים הלא מובנת הזו שנקראת מחזור קיבלה סוף סוף גושפנקא במציאות עם שמות של הורמונים, ספירה של ימים ובעיקר בעיקר מלהיב ומרגש אותי החיבור לשלושת הגונות שאני כה אוהבת.

למי ששכחה קצת מהגונות אזכיר כי לפי הפילוסופיה ההינדית לכל ההיבטים של המציאות, לכל ה"יש" בעולם ישנה איכות מסוימת אשר נקראת גונה. בחומר, בצורות החיים, במזון, במחשבה, בדיבור, בפעולה, הנטיות שלנו, ההתנהגויות שלנו, הדומם והחי, בכל אלו ישנה גונה. בעוצמות ובתקופות שונות איכות מסויימת תהיה דומיננטית אך תמיד יש בנו את שלושתן. הכרת הגונות יכולה לעזור לנו לזהות מצבים מסוימים בעצמנו  
הנה לינק למאמר קצר וקולע שמסביר על שלושת הגונות.

אז על מנת לפשט ולהקל על ההבנה ריכזתי פה את כל החכמה הבסיסית בציור של מעגל המחזור אשר מחולק לשלושה חלקים: 

ימים 1-5 ימי הוסת:

🙏🏽 הורמון דומיננטי: FSH (מאפשר לנו "הצצה לגיל התבונה")
🙏🏽 גונה דומיננטית: SATVA אשר צבעה לבן
🙏🏽 איכויות דומיננטיות: התכנסות, רוחניות, חלימה, התמסרות והרפייה
ויסות בין החודש שהיה לזה שמתחיל
🙏🏽 תרגול יוגה: פחות עבודה של Moola Bhanda ויותר מדיטציה ופראנאימה
שימו לב ❤ כי בניגוד לדעה (או תחושה…) הרווחת ימי הוסת הם לא ימי כובד דיכאון ומיסוך! אלו ימים של הזדמנות להרפות ואם נדע להתייחס אליהם כך הסביבה תסתנכרן עם הצרכים שלנו. 

ימים 5-13 ימי טרום הביוץ וכן גם ימים 13-16 ימי הביוץ (שלב פוליקולרי)
🙏🏽 הורמון דומיננטי: אסטרוגן גבוה ולקראת הביוץ LH גבוה
🙏🏽 גונה דומיננטית:  RAJAS אשר צבעה אדום
🙏🏽 איכויות דומיננטיות: אנרגטיות, תקשורתיות, חשק מיני, תנועה
🙏🏽 תרגול יוגה: אנרגטי, ברכות לשמש, הפוכות, פיתולים חזקים, מולה ואודיאנה באנדה

שימו לב ❤ כי אלו הימים בחודש שמאופיינים במרץ ולכן כדאי לתזמן לימים אלו את ה Doing החודשי (פגישות, לארח משפחה, פעילות פיזית)

ימים 16-28 ימי טרום הוסת (שלב לוטראלי)
🙏🏽 הורמון דומיננטי: פרוגסטרון
🙏🏽 גונה דומיננטית: TAMAS אשר צבעה שחור
🙏🏽 איכויות דומיננטיות: עייפות, כובד, ירידה במצב רוח, רגישות בגוף ובנפש, האטה ועיכול
🙏🏽 תרגול יוגה: מיקוד ושיווי משקל כדי לאזן את הכובד האנרגטי  
שימו לב ❤ כי ימים אלו רגישים ופגיעים שכן הגונה טאמאס נוכחת יותר ומושכת מטה ולכן מומלץ לפי היוגה הנשית לתרגל דווקא איזון ושיווי משקל על מנת למתן תופעות PMS בווסת שעומדת לבוא.

זהו על רגל אחת ידע עצום ומרתק, אני מקווה שתמצאו בו עוגן לעצמכן וגם אם אתן כבר לא מושפעות מחזורית אפשר להעביר ידע זה לבנותיכן וחברותיכן ואולי לעזור לאחרות לקבל את השינוי, שכן במילותיה של מירה ארצי פדן:
"תודעה אשר אינה ערה לשינוי תחווה סבל קבוע, משום שהיא עסוקה בשימור מה שאינו בר שימור"
ולכן כדאי שנלמד "לחיות בהרמוניה עם ההורמונים"… אמן 🙏🏽

ולמי שנוח יותר לראות את זה במעגל הקליקו על התמונה והיא תגדל
ריכזתי פה את הימים על פני מעגל שלם:
וסת SATVA בלבן
טרום ביוץ וביוץ RAJAS באדום
טרום וסת TAMAS בשחור
מימין ישנו הסבר על ההורמונים ומשמאל על הגונות
אשמח למשוב וכמובן שאלות אם יש
באהבה רבה
תמר

theme by teslathemes