jpg1

חמשת הקושות

פירוש המילה Kosha מציינת רובד, היבט, גוף, מעטפת או מימד.
הפיסיולוגיה של היוגה מתייחסת להיבטים נוספים מאלו אשר תתייחס אליהם פיסיולוגיה קונבנציונלית. התייחסות של רפואה מערבית תהיה לשני היבטים בלבד, הפיזי והרגשי. הגישה היוגית היא כזו שכל חמשת ההיבטים חשובים על מנת להגיע לאיזון פסיכופיזי.
כל ההיבטים הללו שאזכיר שווים בחשיבותם, קשורים זה לזה בקשר גומלין ומשפיעים אחד על השני. חולי בהיבט אחד ישפיע על האחרים ולהיפך, ריפוי האחד יהדהד גם לאחרים. האחד נימצא בתוך השני. מההתחלה לסוף ,מהסוף להתחלה אך ללא סוף וללא התחלה…

1. Anamaya Kosha אנאמאיהקושה: ההיבט האנטומי/הגוף הפיזי

נקרא גם גוף המזון ומושפע ישירות מהתזונה שלנו ומתרגול פיזי של אסאנות (תנוחות יוגה) אשר דרכן אנו רוכשים כוח, גמישות, יכולת להרפות, עוצמה ואיזון.
בהיבט הזה של התרגול נבחן את אופן היציבה שלנו, את החולשות והחוזקות הפיסיות שלנו ובכלל את גופנו.
נשאף לקבלו עם מגבלותיו ויופיו, נשאף להתפעל מעצם היותנו חיים ובריאים. נזכור כי לכולנו סוגיות בריאותיות אך בסופו של יום אנחנו בריאים בגוף.

2. Pranamaya Kosha פראנאמיהקושה: הגוף האנרגטי (מערכות כמו נשימה, עיכול, נאדים, צ'אקרות)

אנרגיה בתפיסה היוגית שונה מהתפיסה המערבית. אנרגיה קיימת בכל אשר סביבנו. מזון, אוויר, חפצים, אנשים, מים, שמש, נשימה כמובן ואף המחשבות שלנו… היבט זה מציין את הכוח שמניע את ההיבט הפיסי. פראנה היא אוויר אך אינה אוויר, היא במזון אך אינה המזון… פראנה נמצאת בכל מקום בו יש חיים ותנועה, החל מבעלי חיים בדרגת ההתפתחות הנמוכה ביותר ועד מערכות השמש. כל כוח מבוסס על פראנה. כוח הכובד, המשיכה או הדחיה. פראנה אינה הנשימה הפיזית כי אם הכוח הויטאלי והגרעין החי של הנשימה. אנו יכולים לחיות חיים שלמים בלי לנשום נשימה אחת עמוקה, לחיות ליד או בצל הדבר האמיתי מבלי שנדע אפילו שאפשר לנשום/לחיות אחרת. פראנאמיה קושה הינו הגוף המעודן יותר, הגוף האנרגטי, האופן שבו האוויר נע בגופנו. פראנה זוהי הליבה של הנשימה.
בהיבט הזה של התרגול נשאל עצמנו מהי רמת האנרגיה שלנו? מהו דפוס הנשימה שלנו ואיך הוא משתנה במצבים שונים?

3. Manomaya Kosha מנומאיה קושה: הגוף המנטלי/רגשי ("מחסן" של מחשבות, זכרונות, רגשות)

רובד האינטלקט, זיכרון, הגיון ותפיסה. גוף זה נותן מענה לצרכים הקיומיים שלנו. מזון, הישרדות, מציאת בן זוג להמשך הדור. ברובד זה כל חוויה מנטלית או רגשית מתויקת, נשמרת ומכתיבה את האיזון בשאר ההיבטים. מקרה עבר שגרם לנו להתכווץ יכול להיות מוטבע כה עמוק במארג גופנפש שלנו, מוחבא עמוק מבלי שנדע והוא זה המשפיע על דפוסי יציבה, דיבור, מחשבה וכו'. המחשבה היא המפתח שבעזרתו נוכל לפתוח או לסגור את הכניסה לשער החיים, לשער הפראנה הנ"ל.
בהיבט הזה של התרגול נשאל עצמנו מהם החוזקות או נקודות התורפה המנטליות/רגשיות שלנו? אילו דפוסים מנטליים/רגשיים היינו רוצים לשנות?

4. Vijnanamaya Kosha ויג'נאנהמיה קושה, גוף התבונה העמוקה (יכולת התבוננות פנימית)

גוף זה אינו טרוד בתבניות החשיבה המגבילות שהוזכרו בפסקה הקודמת. רובד זה מטהר את שלושת הרבדים הקודמים שהוזכרו ולפי מסורת היוגה מעודד אותנו לחפש את התבונה בתוכנו ולא מחוצה לנו. לא ממומחים, יועצים או מורים. יש בנו מקור בלתי נדלה של אינטואיציה ותבונה אשר עשויה להדריכנו יותר טוב מכל מורה חיצוני. רובד זה קשור יותר לאינטואיציה מאשר לאינטלקט. היכולת להבחין בדפוס הקבוע של המינד היוצר אי שקט וסבל.
בהיבט הזה של התרגול נחפש חיבור למקום שבו אנו יודעים מה נכון לנו וניקח החלטות בהתאם.

5. Anandamaya Kosha אננדהמיה קושה, הגוף הרוחני: בסוף כולנו רוצים להיות מאושרים…

היבט זה קשור לתחושת עונג בסיסית מעצם קיומנו. טבע האדם שלם ומושלם מעצם היותו אך הנסיבות חיים גורמות לעובדה זו להישכח. היוגה מחזירה אותנו לתחושה זו. ביוגה קיים המושג "פורנאם" שלמות. כוליות. טיפוח יכולת ההתבוננות והחיבור שלנו אל תודעה רחבה יותר מהאני הקטן שלנו. התבוננות בחלק התבוני שלנו ששואף לאושר.
בהיבט הזה של התרגול נשאל עצמנו מה גורם לנו תחושות חיבור, נוכחות, עונג, שמחה, אושר? התחושה הזו יכולה להיות רגעית, נדירה, סמויה מן העין אך מוכרת לכולנו בהיותנו בני אנוש.

ולסיום אציין כי חמשת היבטים אלו מתחלקים גם כך:
Setula Sarira הגוף הגס תחתיו נכללת אנה מאיה קושה
Sukshma Sahrira גוף אנרגטי ועדין תחתיו נכנסות המאנו מאיה קושה, פראנה וויג'ננה.
Karana Sahrira גוף סיבתי אשר תחתיו נכללת אננדה מאיה קושה

תמר עדי